Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Agenda

16 januari 2017
09:00 - 10:45
Zaal 0.40, Marinus Ruppertgebouw, Leuvenlaan 21 te Utrecht

College: Sociaal klimaat, theorie, empirie en praktijk door prof. dr. Theo Wubbels

Vanaf huidig schooljaar zijn startende leraren die deelnemen aan het project Een sterk begin welkom bij geselecteerde didactiekcolleges van de lerarenopleiding van de UU! Maandag 16 januari staat het college “Sociaal klimaat, theorie, empirie en praktijk” op het programma. Het college wordt verzorgd door prof. dr. Theo Wubbels. Hieronder vind je een korte beschrijving van de inhoud van het college.

Ben jij erbij?

Laat het ons weten als je bij dit college aanwezig wilt zijn door een mail te sturen naar bsl-utrecht@uu.nl. Per college zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Sociaal klimaat, theorie, empirie en praktijk door prof. dr. Theo Wubbels

Aan de Universiteit Utrecht wordt sinds 1980 onderzoek gedaan naar het interpersoonlijke aspect van het leraarschap. Dit onderzoek heeft er mede toe geleid dat een van de zeven competenties die in de wet als beroepsvereiste voor leraren geldt de interpersoonlijke is. Vanuit een systeembenadering van communicatie is het model voor interpersoonlijk leraarsgedrag ontwikkeld. De daarbij behorende vragenlijst voor interpersoonlijk leraarsgedrag is in meer dan 25 talen beschikbaar en in totaal zijn meer dan een miljoen vragenlijsten aan leerlingen en leraren afgenomen. Onderwerpen die bestudeerd zijn betreffen onder meer de kwaliteit van de leraar-leerlingrelatie, verschillen in percepties van leerlingen en leraar, de verbanden tussen de leraar-leerlingrelatie en gedrag van leerlingen en leraar in de klas, denkbeelden van leraren over hun relaties met leerlingen, en de ontwikkeling van de relatie tijdens de beroepscarrière.

In het college wordt dieper ingegaan op de opbrengsten van die 35 jaar onderzoek naar het interpersoonlijk aspect van het docentschap. Aan de hand van interesses en vragen van de studenten worden verschillende onderwerpen behandeld.