Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Integraal ontwerpen van begeleidingsplannen

De ondersteuning van startende leraren wordt op scholen meestal geborgd in een formele begeleidingsstructuur, procedures en het toekennen van middelen om aan bekwaamheden te werken. Maar ook de borging in de cultuur van de school is van belang.

Professionaliseringstraject “ Inductie bouwwerk”

In het professionaliseringstraject ‘Inductie bouwwerk’ bouwen schoolopleiders in vier begeleide bijeenkomsten een integraal programma met aandacht voor zowel structuur als systemen, mensen en cultuur. In de bijeenkomsten staat de eigen schoolaanpak centraal. Aan de eigen casuïstiek en de specifieke schoolopdracht worden verschillende analyse-instrumenten, beproefde concepten en interventies met betrekking tot leren en begeleiden gekoppeld.

Schoolopleiders delen integrale plannen met schoolleiding

Op 20 april 2016 vindt de afsluitende bijeenkomt van dit deelproject in Utrecht plaats (in het kader van de opbrengstendag van het project Aantrekkelijker Scholen). De schoolopleiders presenteren dan hun integrale plan – bestaand uit concrete voorstellen voor het invullen van begeleidingsactiviteiten – aan hun schoolleiding en andere geïnteresseerden.

De resultaten van het traject komen in de volgende nieuwsbrief aan bod. Ook gaan we dan in op wat deze resultaten voor andere scholen kunnen betekenen.

Anja Ossenblock (ontwikkelaar/trainer) en Colinda Burger (schoolbegeleider)