Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Lesson Study in een blended variant

Vandaag is een groep maatschappijleer docenten gestart met Lesson Study in de Blended variant. Deze pilot wordt georganiseerd vanuit het project Een sterk begin en is een samenwerking van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht.

Lesson Study is een interessante manier voor docenten om zich te verdiepen in hun vak. We hebben inmiddels al behoorlijk wat ervaring met deze methodiek voor vakdidactisch teamleren. Docenten vinden het leerzaam en leuk om op deze manier te werken aan vak- en kennisontwikkeling. Lesson Study is een veilige didactische experimenteertuin , waarin starters kunnen werken aan het uitbreiden van hun pedagogisch-didactische repertoire. Het is bovendien een middel om meer samenwerking tot stand te brengen  in secties. Doordat docenten gezamenlijk het Lesson Study proces doorlopen, zoeken ze elkaar daarna ook sneller op.

Natuurlijk is er nog een wel het één en ander te schaven en lopen we in de praktijk tegen een aantal zaken aan. Ten eerste blijkt in de onderwijspraktijk moeilijk om een gezamenlijk moment te vinden in het rooster en wordt de werkdruk als hoog ervaren. Ten tweede hebben ‘kleine’ schoolvakken (Duits, natuurkunde, maatschappijleer) vaak niet voldoende collega’s om een Lesson Study te doen. Je hebt immers drie tot zes enthousiaste collega’s nodig om het avontuur mee aan te gaan.

Door Lesson Study Blended te organiseren, dat wil zeggen deels online en deels face-to-face, kun je deze problemen deels ondervangen. Doordat de deelnemers een aanzienlijke deel van de Lesson Study op hun eigen tijd en plaats kunnen doen, vanachter een computerscherm, wordt het aantal gezamenlijke momenten gereduceerd en is het gemakkelijker te organiseren. Ook maakt de online omgeving het mogelijk de Lesson Study bovenschools te organiseren en samen te werken met collega’s van andere scholen, waardoor je eens mee kunt kijken hoe het er op een andere school aan toe gaat. Bovendien is het in een Blended variant gemakkelijker om vakdidactische experts op afstand mee te laten denken. Tenslotte is een mooie bijvangst dat de deelnemers aan den lijve ervaren hoe Blended onderwijs werkt.

Voor de pilot zijn we nog op zoek naar docenten Duits en docenten natuurkunde. We zijn op zoek naar een duo per school. Je kan je aanmelden via BSL-Utrecht@uu.nl. In het najaar is het voor individuele docenten mogelijk zich aan te melden voor Lesson Study in de Blended variant. Voor meer informatie kijk op: http://lesson-study.nl