Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Afsluiting professionaliseringstraject Inductie bouwwerk

 

IMG-20160603-WA0011
Op 20 april vond de afsluiting plaats van het professionaliseringstraject ‘Inductie bouwwerk’. Dit traject is bedoeld voor schoolopleiders en is ontwikkeld en uitgevoerd in het kader van
het inductietraject Aantrekkelijke scholen door Anja Ossenblok en Colinda Burger, trainers van Instituut Archimedes. In vier begeleide bijeenkomsten bouwen scholen aan een integraal programma  voor startende leraren met aandacht voor zowel structuur als systemen, mensen en cultuur. In de bijeenkomsten staat de eigen schoolaanpak centraal. Aande eigen casuïstiek en de specifieke schoolopdracht worden verschillende analyse-instrumenten, beproefde concepten en interventies met betrekking tot leren en begeleiden gekoppeld.

Voor de bijeenkomst van 20 april was de schoolleiding van de deelnemende scholen uitgenodigd om in een worldcafé-setting met elkaar in gesprek te gaan. De ochtend begon met de vraag: Wat houdt jou in het onderwijs? De meeste deelnemers noemden  ’Het ontwikkelen van mensen en van mijzelf’. Vervolgens lichtte Anja Ossenbok toe wat de verschillende pijlers van inductie zijn. Inductie isimmers een ontwerpvraag waarin aandacht voor  verschillende pijlers van groot belang is: wordt één van de pijlers vergeten dan ontstaan scheuren in het bouwwerk en is het risico van niet functioneren of instorten groot.

Belangrijke pijlers bij inductie zijn:

  • Het ontwikkelen van mensen
  • Een structuur neerzetten voor de organisatie van professionalisering en lesgevende taken
  • Een systeem afspreken over het draaiend houden van alle activiteiten
  • De cultuur kennen, leren kennen en zo nodig beïnvloeden.

Over deze thema’s werd aan de statafels onder begeleiding van de schoolopleiders gediscussieerd in verschillende rondes. Hiervoor hadden de schoolopleiders producten, stellingen of kwesties ontwikkeld.

Op de tafel Ontwikkeling van mensen lag een A4 met de Stages of concern 1). Ieder die begint aan een nieuwe taak doorloopt dezelfde ontwikkelingsfases in een verschillend tempo:

Fase 1: Gericht op jezelf:hoe overleef ik

Fase 2: Gericht op je taak: hoe doe ik het goedIMG-20160604-WA0002

Fase 3: Gericht op de ander: de mensen zijn belangrijk

Fase 4: Gericht op impact: en nou moet het anders

Fase 5: Gericht op de essentie: hoe kan ik dit delen

Bij die fases passen bepaalde behoeftes. Het is belangrijk om daarbij in de begeleiding aan te sluiten

Aan de statafel Systeem werd gediscussieerd over de casus: Er is een collega ziek en je moet invallen. Hierdoor kan de coaching van de starter die je begeleidt niet doorgaan.

Bij Structuur ging over de niet-lesgevende taken’’’.  Moet je starters deze taken geven? Welke? Is dat nu juist belastend of niet?  Hoe doorbreek je tradities, vaste clubjes die het gezellig met elkaar hebben en patent hebben op het organiseren van een bepaalde activiteit?

Aan de tafel Cultuur werd het 100-dagen interview geïntroduceerd en  werd gediscussieerd over vragen die te maken hebben met het leren kennen van het krachtenveld, de cultuur  en mores van de school. Hoe kom je daar als starter achter en hoe expliciet kun je zijn als team? Wat zijn de normen en waarden? Hoe wordt er bijvoorbeeld over starters gedacht: de nieuwkomer die nog niet veel weet of de nieuwkomer naar wie je nieuwsgierig bent en van wie je wilt leren?

De ochtend zette aan tot denken en uitwisselen. Er werd betrokken gediscussieerd. In de terugkoppeling geleid door Colinda Burger gaven alle scholen een ontwikkelpunt op één van de vier pijlers. De gemene deler was dat het hebben van het gesprek over de vier pijlers op de school van cruciaal belang is voor de inbedding en borging van een goed begeleidingstraject.

Monique van de Laarschot, projectmedewerker en schoolbegeleider van Een sterk begin

  • Smit, C. Stages of concern. In: Rondeel, M. & Wagenaar, S. (2002). Kennis Maken – Leren in gezelschap. Schiedam: Scriptum.