Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Training ‘Coachen met ICALT’ is echt een cadeautje!

Deze mooie uitspraak komt van een deelnemer aan de training ‘Coachen met ICALT’ die aangeboden wordt binnen Een sterk begin. Het doel van de training is om de coaches en schoolopleiders te ondersteunen bij het effectief gebruiken van de ICALT-observatielijst in het coachingstraject van startende leraren. De training bestaat uit twee middagbijeenkomsten van drie uur. Tussen de twee bijeenkomsten is voldoende ruimte om te oefenen in de praktijk.

Eigen situatie als uitgangspunt

De training gaat in op de theorie achter het instrument ICALT en daarnaast op de rol van de zone van de naaste ontwikkeling in het begeleiden van startende professionals. Deelnemers gaan in gesprek over de meerwaarde van gedragsobservaties in het begeleiden van starters en wat dit betekent voor de rol en de feedbackmogelijkheden die de mentor heeft. Uitgangspunt daarbij is steeds het oefenen met en bespreken van de eigen situaties van de deelnemers.

Reacties op de training

Een aantal reacties van deelnemers van de training in mei 2016:

  • ‘Het is prettig dat er een goede balans is tussen theorie en praktijk’
  • ‘De theorie helpt mij beter te begrijpen wat ik praktisch aan het doen ben en om dit ook goed uit te kunnen leggen aan de starters’
  • Het is fijn dat we heel praktisch kunnen werken aan eigen ervaringen en dat we die kunnen delen met anderen’
  • ‘Ik kan nu onderbouwd een gesprek met de school aan gaan over het implementeren van de coaching met ICALT in het bestaande programma’
  • ‘Ik heb nu helderder voor ogen hoe ik de starters op maat kan begeleiden’

 

Rosanne Zwart – onderzoekscoördinator Een sterk begin