Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Starterscafé: inspirerende netwerkmiddag voor startende leraren

Starterscafé 2-2

Op 6 juni vond het tweede Starterscafé plaats, dit keer in Theater Kikker. Bij het Starterscafé staat het uitwisselen van ervaringen, leren van elkaar en netwerken centraal. Het is bedoeld voor de startende leraren. Dit keer gaf architect Marc Verkade een workshop over Service Design in het onderwijs. Daarnaast werkt Marc als (startende) docent Techniek op de Utrechtse School.

Service Design komt uit de ontwerpwereld en wordt steeds meer toegepast bij bedrijven en in onderwijs met als doel een probleem en oplossing van verschillende kanten te bekijken en te komen tot creatieve oplossingen. Die oplossingen liggen voor de hand, maar worden vaak niet meteen gezien. Design thinking zet de klant (in het onderwijs kan dat zijn: de leerling, de docent, de ouder) centraal en probeert eerst deze te begrijpen. In vijf stappen worden ideeën en concrete oplossingen gegenereerd en worden visualisaties en prototypes neergezet om in korte tijd concreet te worden.

Leerling als klantStarterscafé 2
Onder begeleiding van Marc Verkade werd in groepjes van drie al schetsend en post-its plakkend het zogenaamde Value creation canvas ingevuld voor een eigen probleem dat de docenten wilden oplossen. Dit zorgde voorinspirerendediscussies, denken buiten de kaders en verrassende oplossingen. Hoewel iedere docent gewend is om uit te gaan van de leerlingen, gaf het een heel nieuw perspectief om de leerling als klant te zien. Zo brengt Service Design heel precies in kaart wat de klant (in relatie tot de vraag) doet op een dag, een les, tijdens een instructie, in de pauze, waar zijn behoefte ligt en wat zijn piekmomenten en dips zijn. Want daar liggen kansen om bij aan te sluiten. En als je dan een oplossing hebt bedacht, komt de vraag: “hoe breng je de klant echt in contact met je idee?”

 

Uitwerking in groepenStarterscafé 2-3.jpg
Bij elke groep stimuleerde Marc de deelnemers door snel een visualisatie te maken of door nog meer door te vragen en mogelijkheden te verkennen. “Oké jullie vinden het belangrijk dat leerlingen meer leren van het nieuws, jullie willen leerlingen hiermee in contact brengen. Ja, goed idee om kranten in de klas te leggen. Maar als je kijkt naar de dag van de leerling. In de pauze komt hij in de supermarkt. Wat koopt de leerling, waar staat hij? Kun je daar iets mee? Hang daar alvast het nieuws op”. Daar ging het groepje mee verder: het nieuws ophangen in de school of projecteren op een scherm, een nieuwsboom in de centrale hal waar leerlingen zelf het nieuws ophangen.

Een andere groep ging aan de slag met het onderwerp huiswerk. Hoe kun je hier efficiënter mee omgaan? De waarden die zij toekenden aan huiswerk werden geanalyseerd en een overzicht van personen die er allemaal bij betrokken zijn (leerlingen, docenten, ouders) werd gemaakt. Bij het in kaart brengen van de les, kwam de vraag naar voren of de leerling die wel het huiswerk gemaakt had wel gezienwerd. Hiernaast staan de vragen en ideeën die naar boven kwamen in de fase: Building your service.
En er was een groep die zich boog over de vraag: hoe kun je elke leerling aandacht geven in een grote groep. Hieronder hun Customer journey mapping.

Starterscafé 2-4.jpg

 

De schoolbegeleiders van het inductietraject gingen aan de slag met de vraag: hoe kunnen we meer starters naar het Starterscafé krijgen? Marc maakte snel een tekeningetje van de periode voorafgaand aan het Starterscafé. Hoe belangrijk het is om reminders te blijven sturen en wanneer. Wanneer is de starter ontvankelijk voor contact? Hoe krijg je echt contact? Hoe werkt netwerken?

Speeddaten
Ook het speeddaten werd in de geest van Service design gedaan. “Vraag eens aan elkaar hoe de dag was, wat een goed moment was, wanneer en waarom. En doe hetzelfde met een minder goede ervaring.” Dit leverde geanimeerde gesprekken op, stof om over door te praten en het schiep een band die bij sommigen zich liet verzilveren in het uitwisselen van emailadressen. De starters gaven voor het volgende Starterscafé de suggestie om iemand van de vakbond uit te nodigen. Het is nuttig om goede informatie te krijgen over je rechten en plichten. En ze wilden weer ruimte voor contact maken met andere starters, lekker netwerken en onbevangen kunnen praten over je ervaringen.
Ook voor ons, de projectmedewerkers van Een sterk begin, was de kennismaking met nieuwe docenten en de werkwijze van Service Design zeer waardevol: wij gaan enthousiast aan de slag met de organisatie van het volgende Starterscafé!

Monique van de Laarschot, projectmedewerker en schoolbegeleider van Een sterk begin