Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Colleges UU en HU opengesteld voor startende leraren

Vanaf huidig schooljaar zijn startende leraren die deelnemen aan het project Een sterk begin van harte welkom bij geselecteerde didactiekcolleges van de lerarenopleiding van de UU en colleges van de HU. Het is goed om ook in het begin van je carrière stil te staan bij de theorie om deze theorie vervolgens aan je eigen lespraktijk te koppelen.

Motivatie en talentontwikkeling bij jongeren door Henno Oldenbeuving (HU)
Maandag 14 november – 17.00 – 19.00 uur

Jongeren en motivatie voor school lijken soms moeilijk samen te gaan. Hoe werkt motivatie en hoe kun je een rol spelen bij het aanboren van motivatie? Het gaat om een verwachtingsvolle houding in het gehele proces, maar hoe werkt dat? Wat is het verschil tussen een statische- en een groei-mindset?
Iedereen heeft talenten, maar hoe haal je het optimale uit de potentie? Excelleren lijkt steeds meer een thema van deze tijd, maar hoe laat je de leerlingen focussen in een veranderende maatschappij met zo’n grote informatiestroom?

Locatie: Auditorium van de Faculteit Educatie, Padualaan 97, Utrecht (Uithof). Inschrijven is niet nodig.

Professionele identiteit door Manon Ruijters (HU)
Maandag 5 december 17.00 -19.00 uur

In een omgeving waar…

  • veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen en diepgaand van aard zijn
  • waar het aantal samenwerkingsrelaties toeneemt
  • waar leren en ontwikkelen geen uitstapje meer is

is het belangrijk te weten wat je basis is, waar je van bent, waar je in gelooft, wat onvervreemdbaar is en jou kleur geeft. Je professionele identiteit is die basis. Het geeft veerkracht om met veranderingen om te gaan, herkenbaarheid in je handelen, een kompas voor het eigen leren en ontwikkelen en een fundament om met transformaties om te gaan, bijvoorbeeld van doceren naar begeleiden.
Professionele identiteit is het vergeten hart van de professionele ontwikkeling. Meer dan genoeg redenen om het eens verder te verkennen. Wat is het wel en wat niet? Waar is het zinvol in te zetten? En hoe breng je het tot ontwikkeling?

Locatie: Auditorium van de Faculteit Educatie, Padualaan 97, Utrecht (Uithof). Inschrijven is niet nodig.

Adolescentie psychologie door prof. dr. Marcel van Aken (UU)
Maandag 19 december – 9:00-10:45 uur

Dit college gaat in op aspecten van individuele ontwikkeling (zoals biologische aspecten, maar ook moraliteit en identiteit), als ook direct daaraan gekoppeld aspecten van de sociale omgeving (zoals bv. een toenemende autonomie ten opzichte van ouders en een toenemend belang van relaties met leeftijdgenoten). Belangrijke vragen bij de ontwikkeling tijdens de adolescentie kunnen worden geformuleerd op twee gebieden: enerzijds duidelijk ontwikkelingspsychologische vragen met betrekking tot stabiliteit, verandering, en voorlopers van de ontwikkeling tijdens de adolescentie, en anderzijds vragen met betrekking tot de processen die bij deze stabiliteit en verandering een rol spelen, met name op het gebied van de wederkerige beïnvloeding van individuele kenmerken enerzijds en omgevingskenmerken anderzijds.

In dit college zal ingegaan worden op de adolescentie als een karakteristieke ontwikkelingsperiode. Aan de orde komen onder andere de ontwikkelingstaken tijdens de adolescentie, en de ontwikkelingen op diverse domeinen, waaronder de lichamelijke ontwikkeling, de ontwikkeling van de hersenen, en de ontwikkeling van moraliteit en autonomie. Daarnaast wordt ingezoomd op de rol van leeftijdgenoten bij deze ontwikkeling, zowel in dyadische relaties (vriendschappen), als in groepsrelaties (schoolklassen).

Je kunt je inschrijven voor dit college door te mailen naar bsl-utrecht@uu.nl. Per college zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Lessen in orde door Peter Teitler (HU)
Maandag 19 december 17.00 -19.00 uur

‘Je bent een geboren leraar of je bent het niet’, luidt het vooroordeel. Bij goed lesgeven en een band met de klas opbouwen hoort ook orde houden in de klas en in de school als geheel. Leerlingen blijken ook het best te presteren in een geordende en veilige omgeving. Gelukkig valt orde houden voor een groot deel te leren. In deze lezing zal Peter Teitler aan de hand van zijn boeken: “lessen in orde” handvatten bieden om een stimulerend werk- en leerklimaat te ontwikkelen in jouw klas.

Auditorium van de Faculteit Educatie, Padualaan 97, Utrecht (Uithof). Inschrijven is niet nodig.

Sociaal klimaat, theorie, empirie en praktijk door prof. dr. Theo Wubbels (UU)
Maandag 16 januari – 9:00-10:45 uur

Aan de Universiteit Utrecht wordt sinds 1980 onderzoek gedaan naar het interpersoonlijke aspect van het leraarschap. Dit onderzoek heeft er mede toe geleid dat een van de zeven competenties die in de wet als beroepsvereiste voor leraren geldt de interpersoonlijke is. Vanuit een systeembenadering van communicatie is het model voor interpersoonlijk leraarsgedrag ontwikkeld. De daarbij behorende vragenlijst voor interpersoonlijk leraarsgedrag is in meer dan 25 talen beschikbaar en in totaal zijn meer dan een miljoen vragenlijsten aan leerlingen en leraren afgenomen. Onderwerpen die bestudeerd zijn betreffen onder meer de kwaliteit van de leraar-leerlingrelatie, verschillen in percepties van leerlingen en leraar, de verbanden tussen de leraar-leerlingrelatie en gedrag van leerlingen en leraar in de klas, denkbeelden van leraren over hun relaties met leerlingen, en de ontwikkeling van de relatie tijdens de beroepscarrière.

In het college wordt dieper ingegaan op de opbrengsten van die 35 jaar onderzoek naar het interpersoonlijk aspect van het docentschap. Aan de hand van interesses en vragen van de studenten worden verschillende onderwerpen behandeld.

Je kunt je inschrijven voor dit college door te mailen naar bsl-utrecht@uu.nl. Per college zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

UU-colleges voorjaar 2017
De volgende UU-colleges staan gepland voor het voorjaar van 2017. Nadere informatie hierover volgt op onze website.

7 februari 2017 College: docent-leerlingencommunicatie door prof. dr. Jan van Tartwijk

13 februari 2017 College: scaffolding, zelfregulering door dr. Renske de Kleijn

20 maart 2017 College: de pedagogische verantwoordelijkheid van de leraar door dr. Jan Marten Praamsma

8 mei 2017 College: leerlingenzorg en zorgleerlingen door Hanneke Visser

12 juni 2017 College: burgerschap door dr. Jan Marten Praamsma en drs. Björn Wansink

19 juni 2017 College: Adolescentiepsychologie door prof. dr. Marcel van Aken

26 juni 2017 College: schoolorganisaties en visies op onderwijs door dr. Nienke Molenaar drs. Rob Mioch