Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Voortvarende start van de kringbijeenkomsten

De kringbijeenkomsten zijn in september enthousiast van start gegaan voor zowel de schoolopleiders van scholen die dit jaar met het project gestart zijn als voor de schoolopleiders die al langer aan het project deelnemen.  Tijdens de bijeenkomsten kijken de schoolopleiders en coaches aan de hand van verschillende thema’s kritisch naar hun eigen en elkaars inductieprogramma’s en doen ze nieuwe ideeën op. De sfeer in de kringen was opbouwend en positief: nieuwe suggesties werden gedeeld, zorgpunten werden uitgesproken en kritische vragen werden gesteld .

kringbijeenkomst2

De nieuwe scholen omarmen de  thema’s enculturatie en werkdruk, observatie en coaching, intervisie en professionele ontwikkeling. Betrokken gingen de schoolopleiders aan de slag met het concretiseren van het eerste thema enculturatie en werkdruk: het belang van een goede kennismaking met de starters en zorg voor evenwichtige roosters, geschikte lokalen, inloggegevens voor computers en namen van collega’s bij wie starters terecht kunnen voor vragen.  De schoolopleiders die al langer deelnemen aan de kringen werkten suggesties voor het 2e en 3e jaar uit: Lesson Study is passend wanneer de  starter ruimte heeft voor verdieping. Dat kan voor elke starter verschillend zijn. Het blijft belangrijk om coaching op maat aan te bieden waarbinnen ICALT gebruikt kan worden om de zone van de naaste ontwikkeling op te zoeken. Ook intervisie en het gebruik van thema’s  blijven nodig. Een thema dat past bij 2e of 3e jaars docenten is bijvoorbeeld mentortraining.

Vergroten van draagvlak binnen de school
Rode draad in alle kringen was de vraag hoe het draagvlak voor de begeleiding van starters binnen de school vergroot kan worden. De betrokkenheid van en aansturing door de schoolleiding is daarbij cruciaal. De leiding  is verantwoordelijk voor het uitdragen van de visie en het beleid op dit gebied en vastleggen van de begeleidingsactiviteiten. Nog niet op alle scholen is een visie op de inductie van startende leraren geformuleerd of gedeeld met het team. Ook zijn de begeleidingsactiviteiten niet altijd opgenomen in het jaarrooster met als risico dat deze uren ingezet worden voor een andere activiteit.
De suggestie om de begeleiding van de starters onder zoveel mogelijk docenten te spreiden, werd enthousiast ontvangen binnen de kringen. Door deze maatregel ontstaat een gemeenschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en een lerende cultuur. Een ander idee is om in het team te bespreken hoe een nieuwe docent de visie van de school kan merken, zien en voelen. Immers een belangrijk onderdeel van enculturatie.

Omgaan met tussentijdse instroom
Er was ook eenkringbijeenkomst3 zorgpunt: het inpassen van de begeleiding van de tussentijdse instroom van nieuwe docenten. Deze docenten dreigen tussen wal en schip terecht te komen: weinig aansluiting bij de starters en nog geen aansluiting bij de ervaren leraren. De cruciale startbijeenkomsten zijn achter de rug. Soms komt het voor dat de schoolopleider niet op de hoogte wordt gesteld van de komst van nieuwe docenten. Structureel overleg en goede communicatie tussen schoolleiding, teamleiders en schoolopleiders is dus belangrijk, zodat de schoolleider op tijd in actie kan komen. Een buddy-systeem kan bijvoorbeeld goed werken om begeleiding op maat te bieden en ‘achterstand’ in  te halen.

Schoolleiding
Een discussiepunt was de mate van betrokkenheid van de schoolleiding.  Hoe ver kan de betrokkenheid van de schoolleiding gaan? De vraag kwam naar boven naar aanleiding van een casus waarin een afdelingsleider uit betrokkenheid  benieuwd was naar de vragen die de starters hadden voor intervisie.

Volgende bijeenkomst
Voor de volgende bijeenkomst onderzoeken de deelnemers  de mogelijke verbeteringen ten aanzien van enculturatie en werkdrukvermindering op de eigen school. De basis hiervoor zijn interviews met starters en begeleiders van hun eigen school.  Daarnaast wordt er ingezoomd op het volgende thema: observatie en coaching.

 
Monique van de Laarschot – schoolbegeleider Een sterk begin