Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

Een bijdrage van Een Sterk Begin aan het Velon Congres 2017

In gesprek over lesobservaties: mentorrollen en feedbackstrategieën

Afgelopen vrijdag hebben wij vanuit Een sterk begin deelgenomen aan het Velon Congres 2017 voor lerarenopleiders. In een workshop deelden wij, de bevindingen van een onderzoek uitgevoerd door ons,  Itzél Zuiker, Joris Beek en Rosanne Zwart met diverse belangstellenden. Onder deze belangstellenden waren lerarenopleiders, een onderzoeker, schoolleiders en coördinatoren van opleidingsprogramma’s. De workshopduurde 90 minuten en werd bijgewoond door in totaal 12 belangstellenden. Hieronder geven we een kort verslag van de bijeenkomst.

De workshop begon met een introductie van Itzél die kort toelichtte waar het onderzoek zich op richt: de mentorrollen tijdens een mentorgesprek en de feedback die de mentor aan de startende docent geeft. Hierna werd Joris, die startend docent én onderzoeker is, geïntroduceerd. Itzèl legde uit dat in het eerste deel Joris’ lessituatie diende voor observaties door de aanwezigen. Met enige terughoudendheid en verbazing werd er gereageerd op deze opzet, men had duidelijk een meer sturend verhaal verwacht… Als dat maar goed gaat!

En of het goed ging, na een minuutje onwennig om zich heen gekeken te hebben stortten alle deelnemers zich op hun taak. Pen en papier werden gepakt en er werd veelvuldig geschreven terwijl de presentator (Itzél) en het subject (Joris) even genoten van de rust. Na een observatie, die  tien minuten duurde van drie lesfragmenten met een lesopening, een instructie en een escalatie, nam Itzél de onderwerpen door die de fictieve mentoren met Joris zouden bespreken. Waarna de mentoren overgingen tot actie.

 

Twee vrijwilligers stapten dapper naar voren om een serieuze, naar later zou blijken leerzaam, mentorgesprek te voeren met onze startende docent.De aanwezigen werd gevraagd om deze mentorgesprekken te observeren zodat die later aan de theorie gekoppeld konden worden. Het eerste onderwerp wat behandeld werd, was de mate waarin de leerlingen actief mee deden tijdens de klassikale instructie. Het tweede deel focuste zich op de progressie die gemaakt was in de omgang met leerlingen. Tegen het eind van de gesprekken, na ± 10 min, vergat Joris even zijn rol als onderzoeker en bedankte zijn mentor voor de zeer leerzame feedback!

Onder leiding van Itzél werd de theoretische kant van mentorgesprekken belicht waarbij het MERID-model, van Paul Hennissen en Frank Casborn, en de feedbacktheorie van Lia Voerman centraal stonden. Telkens werd er een koppeling gelegd tussen de theorie en de  gevoerde mentorgesprekken. Hierdoor werden de deelnemers gedwongen om de aangereikte kennis direct toe te passen. In het afsluitende deel van de workshop werd ingegaan op de bredere invloed van rollen en feedback. Wij, als onderzoekers, denken dat er op het gebied van de ontwikkeling van leraarcompetenties binnen inductietrajecten nog winst te behalen valt. Zoals zo mooi verwoord werd in de presentatie: Om van een 8 een 10 te maken!

De reacties van de deelnemers kwam overeen met het goede gevoel van de twee debutanten op het Velon: ‘Inspirerend hoe kwetsbaar je je hebt opgesteld (Joris). Prettige werkvormen, fijn afwisselend, goed voorbereid/uitgedacht.’; ‘De vier rollen van de mentor opnieuw bekeken. Inspiratie! De meest krachtige bijeenkomst tot nu toe (na 1,5 dag)!’; en ‘Een fijne leersfeer door jullie eigen openheid. Kennis (bril naar eigen functioneren). Zin om hier veel meer van te leren.’ Wij willen alle deelnemers en het Velon Congres 2017 bedanken voor de leerzame, productieve en prettige middag!

Itzél en Joris