Ondersteuning door vaksectie
Een startende leraar draagt vanaf dag één de volle verantwoordelijkheid over zijn of haar klassen. Voor een startende leraar is het helpend om samen te kunnen werken met een collega uit de vaksectie. Dit kan door lesinhouden af te stemmen, samen lessen voor te bereiden, toetsen te ontwerpen en toetsresultaten te bespreken et cetera.
Uitwerkingen en materialen
- Voorbeelduitwerking van een draaiboek voor ondersteuning door de vakgroep.
- Intervisie: vakdidactiek en vakinhoud – tijdens deze bijeenkomst kunnen startende leraren problemen met vakdidactiek en vakinhoud bespreken met de vakgroep.
- Intervisie: les voorbereiden – tijdens deze bijeenkomst kan de startende leraar vragen over lesvoorbereiding stellen aan collega’s uit de vakgroep.
- Intervisie: toetsen ontwikkelen – de startende leraar kan tijdens deze bijeenkomst ten rade gaan bij zijn of haar collega’s betreft het ontwikkelen van toetsen.
- Observeren bij ervaren collega’s: observatiecyclus – op basis van verschillende lesobservaties bij ervaren en startende collega’s stelt de startende leraar doelen op voor in het POP.
- Observeren bij ervaren collega’s: routines – de startende leraar observeert routines van verschillende collega’s en reflecteert of deze routines ook voor hem of haar toepasbaar zijn.
Meer weten?
Wilt u meer lezen over de ondersteuning door de vakgroep? Kijk dan hier.