Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Workshopthema’s werkconferentie Lesson Study

Op 26 oktober 2017 organiseren we een werkconferentie over Lesson Study. Op deze pagina kunt u lezen welke workshops tijdens de werkconferentie worden aangeboden.

Aanmelden voor de werkconferentie Lesson Study kan hier

Themaworkshop 1: Hoe kunnen we Lesson Study inzetten voor het opleiden en doorgaand professionaliseren van leraren?
In deze workshop onderzoeken we wat een goed model is voor Lesson Study in de lerarenopleiding. Er is inmiddels veel ervaring met Lesson Study in de school, maar hoe is Lesson Study in lerarenopleiding anders dan Lesson Study in de school? Wat zijn de juiste condities voor Lesson Study in de lerarenopleiding? Is het voor alle groepen studenten even geschikt? En hoe kun je Lesson Study inzetten voor de doorlopende leerlijn van initiële opleiding tot professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan?
Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden van Lesson Study in de lerarenopleiding (Freudenthal Instituut, Universiteit Groningen en Hogeschool Utrecht) onderzoeken we gezamenlijk de mogelijkheden en beperkingen van Lesson Study voor het opleiden van leraren.
De workshop wordt geleid door Felix van Vugt – projectleider Lesson Study bij de Hogeschool Utrecht

Themaworkshop 2: Onderzoek in een Lesson Study: hoe kun je dit optimaal opzetten en benutten voor schoolontwikkeling?
In deze workshop gaan we aan de slag met de onderzoekscomponent binnen de Lesson Study: hoe kom je tot een passende onderzoeksvraag? Wat hoop je met de lessen te bereiken bij de leerlingen? En hoe verzamel je op een goede manier (kwalitatieve) gegevens hierover? Ook besteden we aandacht aan de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat het resultaat ook bruikbaar is voor andere docenten op school?
Deze workshop wordt geleid door Claudy Oomen – onderzoeker en onderwijsadviseur Centrum voor Onderwijs en Leren Universiteit Utrecht

Themaworkshop 3: een inspirerend, maar compacter Lesson Study traject: is dat mogelijk en hoe?
Lesson Study is een inspirerende manier van professionaliseren, maar is tijdsintensief. Vooral de lesuitvoer legt veel beslag op het lesrooster. Daarom is er een meer compacte variant ontwikkeld, de Oriëntatie Variant. Deze variant werkt nog niet optimaal en we willen deze in co-creatie, met ervaringsdeskundigen en gebruikers van Lesson Study (docenten, procesbegeleiders en schoolleiders) verder ontwikkelen.
In de workshop gaan we in op de vraag: hoe behouden we de kracht van Lesson Study in een minder intensieve variant? Wat moet blijven, wat kan anders, wat kan weg?
Deze workshop wordt geleid door Karin Smit – onderzoeker en onderwijsadviseur Centrum voor Onderwijs en Leren Universiteit Utrecht

Themaworkshop 4: Good practices, good principles: wat zijn goede voorbeelden uit de schoolpraktijk en wat leren we hiervan?
Deze workshop sessie is gericht op het delen van ervaringen en voorbeelden uit de praktijk van scholen die aan Lesson Study doen. Wat zijn de werkzame bestanddelen? Wat kunnen we van elkaar leren? En hoe kun je zorgen dat de school zelfstandig verder kan met Lesson Study door het op te nemen in de professionaliserings- of overlegstructuur? Deze sessie is bedoeld voor docenten en procesbegeleiders die aan Lesson Study doen, of die hier mee zouden willen starten.
Deze workshop wordt geleid door Monique van der Laarschot – Lerarenopleider Hogeschool Utrecht en Lesson Study procesbegeleider

Themaworkshop 5: Welke plek heeft Lesson Study in een lerende organisatie?
Deze workshop is specifiek bedoeld voor schoolleiders, schoolopleiders en beleidsmakers en richt zich op het organiseren en implementeren van Lesson Study in de schoolorganisatie met als doel het stimuleren van het professionele collegiale leren. Het doel van deze workshop is het verkrijgen van inzicht op de samenhang tussen de verschillende facetten die van belang zijn voor het creëren van een lerende organisatie en de plek van Lesson Study hierin. Deze verkenning levert concrete handvatten wat nodig is om Lesson Study succesvol te laten bijdragen aan de lerende school.
Deze workshop wordt geleid door Heleen Hanssens – Lerarenopleider Hogeschool Utrecht en Lesson Study procesbegeleider