Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Over ondersteuning door de sectiebegeleider

De ondersteuning door een sectiebegeleider is van groot belang voor beginnende docenten. Onderzoek heeft aangetoond dat beginnende leraren het soms lastig vinden om hulp te vragen aan een collega (Pillen, 2013). Door de toewijzing en beschikbaarheid van een sectiebegeleider wordt deze drempel verlaagd. De ondersteuning van een sectiebegeleider met expertise in hetzelfde vakgebied helpt bij het ontwikkelen van een professionele identiteit. Daarnaast  biedt een begeleider met jarenlange ervaring ondersteuning bij de overgang die een startende leraar doormaakt van een student naar een fulltime leraar (Long, 2012).

Ondersteuning door de sectiebegeleider en effectieve inductie

Door een begeleider toe te wijzen die gelijke leerlingen en hetzelfde vakgebied onderwijst kan het gehele proces van inductie worden verbeterd (Ingwalson & Thompson, 2007). Dit verbeterde proces heeft positieve gevolgen voor het behouden van startende leraren.

Literatuur

  • Ingwalson & Thompson, 2007. A tale of two first-year teachers: One likely to continue, one likely to drop out. Middle School Journal, 43–49.
  • Long, J.S., McKenzie- Robblee, S., Schaefer, L., Steeves, P., Wnuk, S., Pinnegar, E.& Clandinin, D.J. (2012). Literature Review on Induction and Mentoring Related to Early Career Teacher Attrition and Retention, Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 20:1, 7-26, DOI:10.1080/13611267.2012.645598
  • Pillen, M. (2013). Professional identity tensions of beginning teachers (Doctoral dissertation, Technische Universiteit Eindhoven).