Begeleiding Startende Leraren – Regio Utrecht

Nieuws

In gesprek met schoolopleider Ildi Kovacs

Ildi Kovacs is schoolopleider op het Leidsche Rijn College (LRC) en maakt deel uit van één van de kringen schoolopleiders van Een sterk begin. De kringen wisselen ervaringen uit en werken aan de ontwikkeling van schoolspecifieke begeleidingstrajecten. Ildi’s kring is gestart in het schooljaar 2014/15 en bestaat uit trouwe en actieve leden die veel uitwisselen en workshops aan elkaar geven. Ildi Kovacs groot

De invulling van een kringbijeenkomst

Vanmiddag heeft Ildi’s collega Erik van der Werf een workshop gegeven over Teach Like a Champion  van Doug Lemov. Na een activerende kennismaking met de technieken, hebben de schoolopleiders uitgewisseld hoe deze technieken ingezet kunnen worden in de begeleiding van startende docenten. Op het Leidsche Rijn College nemen de docenten om de beurt het handboek mee, kiezen een techniek die past bij hun situatie en ontwikkelbehoefte, passen deze techniek toe en houden hierover een presentatie in de groep. Het is een manier om gericht te werken aan de didactische vaardigheden.

In het tweede deel van de bijeenkomst presenteert Jolien Ketelaar (studentenassistent binnen Een sterk begin) de resultaten van het onderzoek naar de situatie en leerbehoeften van de starters in hun derde leerjaar (zie ook dit bericht). De schoolopleiders zien meteen de kansen om de verschillende ontwikkelingsgebieden vak, generiek en persoonlijke ontwikkeling in te passen in hun coaching.

Ten slotte werd de koppelkaart (een instrument dat wordt ingezet bij de praktijkbegeleiding) besproken. De schoolopleiders van de Werkplaats Kindergemeenschap vertellen over hun ervaringen met de koppelkaart.

De meerwaarde van deelname aan de kring

Ik blik met Ildi terug op vanmiddag en de meerwaarde van de kring. Deelname aan de kring is voor Ildi belangrijk. ‘We leren veel van elkaar. Ook vanmiddag weer over hoe je om kunt gaan met startende docenten die aangeven dat ze geen intervisie nodig hebben. Dan hoor ik van de andere schoolopleiders dat het op hun school geen issue is, omdat het verplicht is om aan intervisie of themabijeenkomsten mee te doen. Als ik niet zou gaan, zou ik in mijn eigen kringetje rondlopen. Uit de kringbijeenkomsten haal ik inspiratie en nieuwe ideeën. Zoals die koppelkaart. Goed idee. Die houdt je scherp en stimuleert nadenken. Voorkomt dat je zomaar zit te kletsen.’

Wat was indertijd jullie motivatie om mee te doen aan BSL?

‘Leidsche Rijn College had al een begeleidingstraject en programma op de school. Wekelijkse bijeenkomsten voor starters, observaties en individuele coaching. Eerlijk gezegd begonnen we vanuit het idee: het is min of meer hetzelfde als wat we al doen, alleen wordt hiervoor betaald. Maar dat is niet zo. Zowel schoolopleiders als starters worden nu meer gemotiveerd. We zijn echt anders bezig: doelgerichter en concreter. We zien dat de ontwikkeling van de starters sneller gaat. Ook het verplichte onderdeel: observeren met het ICALT-instrument en het afnemen van de leerlingenquêtes heeft hieraan bijgedragen. De observatie en coaching is gerichter geworden. Hier gaan we zeker mee door. Soms zijn starters te veel bezig met bijzaken, nu worden ze geconfronteerd met waar het echt om gaat. De reflectie is gericht en gestructureerd. In de kring hebben we het gehad over Lesson Study. Een van de scholen uit de kring  – het Nieuwe Eemland – heeft vorig jaar een pilot uitgevoerd. Op basis van de ervaring en het enthousiasme van de betrokken schoolopleider hebben we dit jaar meegedaan aan het eerste train-de-trainerprogramma van Lesson Study. Parallel aan de training hebben we twee groepen gedraaid op school. Dit was een groot succes.’

Kun je iets vertellen over verbeteringen in jullie begeleidingstraject?

‘We gaan zeker door met Lesson Study. We geven het een structurele plek in het begeleidingstraject voor de starters, we denken aan het tweede en/of derde jaar. Mooi dat het echt iets anders biedt dan intervisie en themabijeenkomsten.’

‘Ik heb veel gehad aan de bijeenkomsten van Peter Meijer van het Minkema College over didactisch coachen. Het heeft effect op je begeleiding van de coaches en je eigen lessen. Voor de starters willen we dit gaan aanbieden in het derde en vierde jaar.’

Ben je tevreden over de kringen?

‘Ja, ik ben heel blij met de kring. Er zit veel kwaliteit in de kring, dus het is erg leerzaam. Eigenlijk fungeert het ook als een soort professionaliseringstraject. Je reflecteert op je begeleidingstraject op je eigen school: hoe en wat doen we, waarom doen we het zo, wat kunnen we verbeteren?’

‘We leren veel van elkaar. Voor de volgende bijeenkomst hebben we afgesproken dat we er meer een werkbijeenkomst van maken en onze begeleidingsprogramma’s concreet gaan bijstellen op grond van de input uit de kring en andere professionaliseringsactiviteiten die door BSL zijn aangeboden. En… een schoolopleider van Werkplaats Kindergemeenschap gaat vertellen over de rubric die hij heeft ontwikkeld op basis van de Stages of Concern van Cora Smit. Ik ben benieuwd.’

Monique van de Laarschot (schoolbegeleider)