ICALT
Het ICALT-observatieformulier is een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee pedagogische en didactische vaardigheden op gedragsniveau gescoord kunnen worden. ICALT staat voor International Comparative Analysis of Learning and Teaching. Het gebruik van het ICALT-lesobservatieformulier maakt het mogelijk vaardigheden van docenten op verschillende momenten van hun beroepsloopbaan inzichtelijk te krijgen. Op de vaardigheden van de docent waar ontwikkeling mogelijk is, kan effectieve coaching plaatsvinden. Hieronder kunt u materiaal vinden dat u helpt bij het gebruik van ICALT.
Handleiding
Observatie met ICALT in de klas
Richtlijnen dataverzameling
- Handleiding dataverzameling
- Richtlijnen voor de schoolcontactpersoon
- Richtlijnen voor de observator
- Richtlijnen voor de startende docent
- Tijdlijn dataverzamelingsrondes
Terugkoppeling dataverzameling
ICALT e-learning module
Presentaties en hulpmiddelen
- Begeleiden met ICALT – Presentatie landelijke conferentie 15-10-2015
- Mentordialogen onder de loep! Halen we eruit wat erin zit? – Onderwijs Research Dagen 25-05-2016
- ICALT in mindmaps – aangeleverd door Ben van de Klundert, schoolopleider van het Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium te Amersfoort
Artikelen
- Development and evaluation of a questionnaire measuring pre-service teachers’ teaching behaviour– evaluatieonderzoek naar de kwaliteit van de ICALT leerlingvragenlijst – Ridwan Maulana, Michelle Helms-Lorenz & Wim van de Grift (2015). Development and evaluation of a questionnaire measuring pre-service teachers’ teaching behaviour: a Rasch modelling approach. School Effectiveness and School Improvement, 26(2), 169-194, DOI: 10.1080/09243453.2014.939198
- Quality of teaching in four European countries: a review of the literature and application of an assessment instrument– studie naar de mogelijkheid om de kwaliteit van leraren in verschillende landen te vergelijken met behulp van het ICALT observatie-instrument – Wim van de Grift (2007). Quality of teaching in four European countries: a review of the literature and application of an assessment instrument. Educational Research, 49(2), 127-152, DOI: 10.1080/00131880701369651
- De rol van het ICALT instrument in begeleidingsgesprekken met startende leraren– De rol van het ICALT instrument in begeleidingsgesprekken met startende leraren, Zuiker (2015)